دسته‌بندی نشده

هوش های چندگانه

هوش های چندگانه

هوش های چندگانه:

تئوری هوشهای چندگانه نظریه است که برای اولین بار توسط هوارد گاردنر در سال 1983 اارئه و تنظیم شد. ازنظر او همه آدمها دارای هوشهای مختلفی هستند و آنها را در هشت دسته معرفی نمود :

  • هوش دیداری
  • هوش منطقی
  • هوش بدنی
  • هوش موسیقی
  • هوش میان فردی
  • هوش درون فردی
  • هوش طبیعت­گرا
  • هوش اخلاقی

وقتی با افراد درباره هوش صحبت می کنیم در وحله اول IQ در ذهن آنها تداعی می کند هوش غالباً مفهومی هست که از بدو تولد با انسان هست و قابل اندازه­ گیری می باشد.نظریه همش چندگاه درواقع به افراد کمک می کند تا استعدادهای خود را بشناسند و کمک بسیاری در زمینه انتخاب شغل به آنها می کند.

در ابتدا وقتی که  هوارد گاردنر نظریه خود را در این زمنیه ارائه کرد مخالفان بسیاری داشت چون معتقد بودند که هوش از قبل تعیین شده است و ثابت می باشد و شخص توانایی افزایش هوش خود را ندارد. او در واقع در نظریه خود به ظرفیتهای شناختی انسانها دید متفاوتی داشت. گاردنر هوش را به این صورت تعریف می کند که در وحله اول هوش ظرفیتی است که به کارگرفته می شود تا مشکلات زندگی حل شود، همچنین توانایی کسب مهارت جدید در جهت درک یک موضوع، همچنین وی به مسائل دیگری نیز در این حوزه اشاره کرد که مهمترین آن این است که می توان هوش را تقویت کرد و هر انسانی ترکیبی از این 8 هوش می باشد.

هوش دیداری:

این افراد دارای هوش بصری قوی هستند و دارای قوه تخیل بالایی هستند و به پازل و چالشها علاقه نشان می دهند و در کارهای هنری و کارهای تجسمی موفق هستند و به راحتی تصاویر و فلوچارت و نمودارها را تفسیر می­کنند و از طراحی و نقاشی لذت می برند.این اشخاص بیشتر در مشاغل مهندسی، معماری و هنری پیروز شوند.

(یکی از تکنیک ها برای تقویت هوش بصری بازی با فلش کارت هست، که این تکنیک در دوره های آموزش محاسبات ذهنی با چرتکه یکی از ارکان اصلی آموزشی است. )

هوش کلامی:

این افراد دارای هوش خوبی در زمینه کلمات و زبان دارند و به راحتی در زمینه نوشتن و صحبت کردن دارای مهارت خوبی هستند. همچنین افراد به صورت شفاهی قادر هستند با کلمات بازی کنند. نمونه هایی که این افراد در این زمینه موفق هستند روزنامه­ نگاری،شاعری ،وکیل و سخنرانی را می توان نام برد.

هوش منطقی:

این افراد در زمینه ریاضیات و حل الگوریتم قوی هستند و علاقه زیادی به کار با اعداد دارند همچنین این افراد قدرت استدلال قوی دارند.نقاط قوت این اشخاص تجزیه و تحلیل مسائل و عملیات ریاضی می باشد و مهارت قوی در حل مسایل ریاضی دارند.مشاغلی که در این زمینه به اسن اشخاص پیشنهاد می شود مهندس،برنامه­ نویس و حسابداری می باشد.

( یکی از تکنیک های برای تقویت هوش منطقی آموزش چرتکه است که به دانش آموزان انواع اعمال محاسباتی ریاضی را آموزش می دهد. تا جایی بعد از اتمام دوره ها دانش آموزان توانایی محاسبه ریاضی حتی در مباحثی مانند جذر و اعشار را دارند. نمونه دیگر برای تقویت هوش منطقی می توان به آموزش برنامه نویسی اشاره کرد چرا اینکه در این دوره ها فلوچارت نویسی و حل مساله به صورت غیر مستقیم و ساده مرحله به مرحله تدریس می شود.)

هوش بدنی:

این افراد دارای هوش حرکتی بالایی هستند و در کنترل فیزیکی توانایی بالایی دارند. این افراد در مهارتهای فیزیکی موفق هستند. مشخصات این افراد در رقص و ورزش مهارت دارند و دارای هماهنگی بدن فوق­العاده­ای هستند. این افراد در زمینه بازیگری،مجسمه ­سازی و ورزش موفق هستند.

( یکی از آموزش های جذاب برای تقویت هوش بدنی ورزش جسمی و ذهنی لیوان چینی است، که طی یک ترم دانش آموزان توانایی چیدمان تعداد مشخصی از لیوان های مخصوص این ورزش را دارند، که به هماهنگی چشم و دست ها، سرعت العمل و … کمک شایانی می کند.)

هوش موسیقی:

این اشخاص در ریتم،لحن و صدا مهارت دارند. این اشخاص عاشق موسیقی هستند و  غالباً در اجرای موسیقی عملکرد مناسبی هستند. از مشخصات این اشخاص از نواختن موسیقی و آلات آن لذت می برند.شغلهای پیشنهاد شده آهنگساز،خواننده،معلم موسیقی و رهبر ارکستر می­باشد.

هوش میان فردی:

در کسانی که این هوش بالا هستند دارای تعامل خوبی هستند و کسانی که دارای این هوش هستند غالباً به عنوان مدیر انتخاب می­شوند.مشخصات این افراد دارای قدرت کلامی بالایی هستند و تضادها و اختلافات را در گروه را حل می­کند. مشاغل پیشنهادی مشاوره ،فیلسوف،روانشناس می باشد.

هوش درون فردی:

این افراد به شدت از احساسات خود آگاه هستند و می­ توانند از ایر انسانها قدردانی می­کنند. عموماً فیلسوفان . رهبران مذهبی سطح بالایی از هوش دردون فردی را دارا می­باشند.مشاغل پیشنهادی فیلسوف،نویسنده  و دانشمند می­باشد.

هوش طبیعت­گرایانه:

این افراد بیشتر با طبیعت هماهنگ بوده . از تغییر کوچک در محیط آگاه می­شوند و شغلهایی مثل باغبانی،مزرعه­ دار و زیست­ شناسی پیشنهاد می­شود.

مهمترین اعتراضی که به این نظریه می توان گرفت تجربی نبودن این نظریه می باشد ولی با این حال هوش چندگانه کمک می­کند تا اشخاص با توجه به نوع هوش کار مرتبط را داشته باشند. ولی این نکته را فراموش نکنید که تماهی استعدادهای بشر قابل گسترش می­باشد.پس خود را دست کم نگیرید و خود را در تک تک ابعاد پرورش دهید و درصد زیادی از هوش اکتسابی می باشد و خودمان می توانیم زندگی خود را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *