مونته سوری

مونته سوری

مونته سوری چیست؟

اگر به طور کاملاً ساده درباره متد مونته سوری صحبت کنیم در واقع روشی هستند که معلم با درگیرکردن هدفمند احساسات کودک در واقع او را درگیر هدفمند می کنند تا هم کسب تجربه صحیح داشته باشد و هم تاثیر مثبتی روی روابط اجتماعی آن داشته باشند.

تاریخچه این روش به سالهای 1900 برمی گردد و خانمی به نام ماریا مونته سوری خالق این روش می باشد.او معتقد بود که بچه ها بهتر یاد میگیرند هنگامی که آنها انتخاب می کنند چی یاد بگیرند و فلسفه ای که الان در کلاسهای منتوری الان ارائه می شود.

یکی از وجه های اصلی در روش مونته سوری و ابزارهای آن مهارتهای حل مساله و حس پیروزی را در خود تقویت کنند و در واقع بیشتر تمرکز روی مهارتهای زندگی دارد و حتی نظم و مسئولیت پذیری کودک را هم افزایش می دهد.این روش کودکان را مستقل تر و در تعاملات اجتماعی موفق تر می کند.

1 – در کنار هم قرار گرفتن گروههای سنی مختلف کنار هم

2 – آزادی درانتخاب فعالیت های مورد علاقه با حضور آموزگار

3 – آموزگار به عنوان راهنما بدون مداخله نقش نظارت دارد

روش مونته سوری به والدین کمک می کند تا آموزشهایی را که بر پایه ارزش زندگی هستند یاد بگیرند و اساس این روش براساس احترام و صلح می باشد همچنین در این روش کوذکان یاد می گیرند با وجود تفاوتهایی که دارند به یکدیگر احترام بگذارند و به همین دلیل هست که کودکان حتی با معلولیت هنگامی که در این محیط ها قرار می گیرند آزار کمتری میبینند.

روش مونته سوری بر این اصل می باشد که توانایی های اولیه کودکان در سالهای بین 3 تا 6 سال شکل می گیرد و این مهارتها با رفتن به مدرسه به دست نمی آید.این روش تاکید دارد که کودکان باید خود را با دنیای واقعی تطبیق کند به خصوص مهارت تعامل با دیگران که در مدرسه به کودکان آموزش داده نمی شود.

روش مونته سوری بر این اصل معتقد است که کودک یاد میگیرد تا به طور طبیعی نیازهای خود و دیگران را بشناسد و این توانایی را داشته باشد که راه حل برای آن پیدا کند و با روشهای خلاقانه به آن پاسخ دهد و یک حس رضایت درونی داشته باشد.

ابزارهایی که در این روش استفاده می شود:

برای اینکه بینایی کودک را تقویت کنند از استوانه های چوبی استفاده می شود که درون آنها تخته سنگ چوبی وجود دارد که باعث میشود امکان درک اندازه را داشته باشند.

برای حس لامسه و حس سردی و گرمی ابتدا دستهای کودک را در آب نیمه گرم و یا نیمه سرد می گذارند سپس در آب داغ گذاشته می شود.

برای تشخیص رنگها از قرصهای رنگی استفاده می شود که یکسری شصت و چهار عددی قرقره رنگی هستند.

تفاوت متد مونته سوری با متدهای معمولی آموزش

یکی از اهداف اصلی در روش مونته سوری استفاده از حواس پنج گانه در آموزش است نه تنها از راه دیدن و خواندن.کورکان در این روش حق انتخاب دارند و می توانند به راحتی از بین فعالیتها انتخاب کنند و از آنجا که از گروههای مختلفی در این کلاسها قرار میگیرند به راحتی کودکان با هم تعامل دارند و شاید مهمترین تفاوت کلاسهای معمولی با منته سوری همین باشد.

نقش مربیان در روش مونته سوری:

مربیان در این روش تنها نقش تسهیل گر را دارند و در این روش کودکان خودشان مسئولیت کار خوشان را به عهده می گیرند مقدار مشخصی کار برای او وجود دارد و از نظر فکری آن را آماده می کند و باعث میشود حس خوبی نسبت به خود داشته باشد.

مربیان همانطور که قبل هم گفتیم بیشتر نقش نظارتی دارند و باید فردی صبور باشند تا با گروههای مختلفی استفاده باشند همچنین آنها نقش راهنما برای کوذکان برای ابداع و اکتشاف دارند و محیطی را برای کودکان درست می کنند تا با یادگیری حس غرور داشته باشند و علاقه مند به یادگیری دایمی را در آنها تقویت کند.

کارایی روش مونته سوری:

در تحقیقاتی که انجام شد نشان داد که اثرات مثبتی روی مهارتهای اجتماعی و تحصیلی کودکان داشته است و همین باعث شده است توجه بسیاری را در کل دنیا به خود جلب کند.در حال حاضر در مدارس کودکان استثنایی نیز کاربرد دارد.این روش همچنین باعث افرایش رشد توانایی های حسی و توانایی های فکری کودک می شود و افراد را علاقه مند به یادگیری در محیطهای مختلف می کند.

روش مونته سوری در واقع میراث ماریا مونته سوری می باشد که اکنون در سراسر جهان استفاده می شود  و شیوهای سنتی آموزش را به شیوه های مدرن آمیخته کرد.این روش تمام جنبه های کودکان را رشد داده و به والدین کمک می کند تا پتانسیلهای کودک خود را کشف کنند تا بتوانند موفقیت کودک خود را در آینده تضمین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *