رباتیک

ابزار های مفید هوش مصنوعی برای کودکان

هوش مصنوعی

همان گونه که به تازگی متوجه شده اید ، هوش مصنوعی به صورت ناگهانی پیشرفت های چشم گیری را طی کرده و قابلیت های عجیبی از قبیل نوشتن و طراحی داستان ، نقاشی و طراحی باکیفیت بالا ، ساخت تصاویر متحرک و …… را بدست آورده. حال که به اینجا رسیده ایم این موضوع چه تاثیری بر کودکان نسل بعد خواهد داشت ؟

مقدمه

آشنایی کودکان با یه همچین مواردی می تواند مزایا یا معایب مخصوص به خودش را داشته باشد. آنها می توانند طریقه ارتباط با دنیای اطراف خود را یاد بگیرند و مهارت‌هایی كه كودكان در رابطه با كامپیوتر و هوش مصنوعی فرا می‌گیرند، به آنها كمك خواهد كرد تا در كار و روابط خود خلاق‌تر و هوشیارانه ‌تر عمل كنند.  فقدان خلاقيت و قوه‌ي تخيل در سنين كودكي، ممكن است به توسعه سيستم ادراكي كودكان آسيب زده و توانايي آنان در ايجاد روابط اجتماعي با ديگران را خدشه‌دار كند. آموزش هوش مصنوعی برای کودک و نوجوان و برنامه‌هاي پيشنهادي ما، در این رابطه، نه تنها مانع بروز خلاقیت در آنها نیست؛ بلكه به پرورش خلاقیت كودكانه پرداخته و به آن جهت می‌دهد تا اعتماد به نفس بیشتری در آنان ايجاد كند.

این پروسه وقتی به پایان می رسد که ، کودک به نتیجه گیری خاصی برسد ، زمان این که کودک باور کند كه با استفاده از قوای ذهنی خود و خلاقیت ذاتی‌اش توانسته راه حلی برای یک مسئله بیابد از قبل به خودش بیشتر باور خواهد داشت. کودکانی خود باوریشان افزایش یافته و اعتماد بالاتری هم نیز دارند. آنها برای یادگیری تلاش کرده و از پیشرفت دانش هیچ ترسی ندارند. ارتباط داشتن با اسباب‌بازي‌ها و وسايل هوشمند و یادگیری مفاهيم مرتبط با هوش مصنوعی، در این سنین آنها را به قافله‌ی سریع‌السیر تكنولوژی و علم روز می‌رساند؛ تا علاوه بر اینكه دنیای زیبا و پر از شور و هیجان كودكانه‌ی خود را سپری می‌كنند، در عین حال، آماده‌ي پذیرش مسائل حرفه‌ای‌تر در زندگی‌شان نیز بشوند.

ابزار های هوش مصنوعی

با حضور فضای مجازی ، نرم افزارها ، گجت‌ها و دستگاه‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي، روز به روز، بيشتر و بيشتر كودكان ما را احاطه خواهند كرد. وجود اين امكانات و تجهيزات شامل فرصت‌ها و تهدید های فراواني براي كودكان و نوجوانان است. برای مثال ، به یاد  داشته باشید که کودکان بسیار کنجکاو می باشند و همیشه به دنبال پرسیدن سوال در مورد موضوعات مختلف هستند ، این می تواند خوب یا بد باشد.

از یک طرف به پاسخ های بی پایان کودکان جواب داده می شود و کلافگی حاصل از بی حوصلگی دامن بزرگسالان را نمی گیرد.   از طرف دیگر ، جواب این پاسخ ها ممکن است به موضوعاتی ختم شود که برای سن بچه مناسب نیست که بداند ، جدا از این مورد که بچه با استفاده زیاد از این نرم افزار ها یا وسایل به کمک هوش مصنوعی ، از کانون خانواده فاصل می گیرند. اين در حالي است كه همين وسايل هوشمند مي‌توانند با توجه به نوع سوالات كودكان، موضوعات مورد علاقه فرزند شما را به شما يادآوري كنند تا با صحبت كردن در اين زمينه، اعضاء خانواده را بيش از پيش در كنار هم قرار دهد.

آموزش استفاده هوش مصنوعی

امروزه تمامی والدین ، در حال آمادگی فرزندان خود برای موضوعات مختلف در آینده می باشند که به خلاقیت و یادگیری آن ها کمک کند. این آمادگی ها شامل یادگیری موضوعاتی می باشد که هرگز در مدرسه به فرزندان شما آموزش نمی دهند ، موضوعاتی مانند  اراده، اعتماد به نفس، حل مسئله، خلاقیت، تقویت تفكر منطقی، مسئولیت پذیری و غيره. آموزش هوش مصنوعی به کودکان و نوجوانان می آموزد که همیشه به دنبال راه حل بگردند. ذهنی كه به دنبال راه‌حل باشد، هرگز ناامیدی را تجربه نخواهد كرد. كودكان ما ذهن بسیار خلاقی دارند و معمولاً بیش از یك راه‌حل برای هر مشكل پیدا خواهند كرد. حل مساله با كمك هوش مصنوعي به آنها می‌آموزد كه از بین تمامی راه‌حل‌ها، چگونه بهترین آنها را انتخاب كند. قدرت حل مسئله فقط با هدف كار و موفقیت شغلی نيست؛ بلكه در زندگی شخصی و احساسی آنان نیز اثرگذار است. مغزی كه به دنبای راه كارها می‌گردد می‌تواند به راحتی اكثر مسائل و مشكلات كاری و زندگی شخصی خود را حل كند و بهترین نتیجه را بگیرد.

هوش مصنوعی می تواند به تقویت تصمیم گیری و برنامه نویسی در کودکان شما نیز کمک بکند . با مشورت مداوم ، دریافت کار های روزانه فرزندان شما و ارائه دادن پیشنهاد های مختلف ، شیوه درست برنامه ریزی روزانه و هفتگی را در طول زمان در ذهن فرزندان شما جایگذاری کند.

کلام آخر

به صورت کلی ، با توجه به پیشرفت های قابل چشم گیر هوش مصنوعی ، باید از خدمات ارائه شده به خوبی استفاده کنیم و هوش مصنوعی را به عنوان وسیله ای برای پیشرفت خود در طول زندگی و افزایش مهارت های فرزندانمان در نظر بگیریم ، البته به یاد داشته باشیم که این موضوع خطرات و معایب خودش را نیز مانند فضای مجازی دارد ، پس گوش بزنگ بوده که از آن معایب نیز دور بمانیم.

بیشتر بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *